Assalamualaikum wbt.
Hari ini terasa 'bz' sedikit. Melayan kerenah si kecil Nur Salsabila yang baru  berusia 4 bulan, namun cukup membahagiakan.

Minggu lepas kami sekeluarga menghabiskan hujung minggu iaitu hari Sabtu dalam kawasan 'indoor' sahaja iaitu di sekitar MRT dan Miramar. Cuaca yang mendung serta hujan yang renyai; sedikit sukar bagi kami yang mempunyai anak kecil. Risau takut-takut Salsabila demam terkena air hujan. Al maklumlah, Paed Salsabila di Malaysia (KJMC); jika demam atau dia ditimpa sakit, susah juga bagi kami di sini. Bukan tidak percayakan doktor di sini, selagi kesihatan boleh dijaga, kita jaga.  

Okeylah. Apa yang membuatkan saya berasa teruja adalah terhadap 'public art' di Taipei terutamanya di stesen-stesen MRT terpilih iaitu di stesen MRT Nangang dan stesen MRT Zhongxiao Fuxing. Sedikit teruja dengan 'kecomelan' seni yang dihasilkan. Terasa berada  dalam dunia kanak-kanak pula. Bukan tidak pernah ke stesen ini, tetapi setiap kali sampai sahaja di stesen terutamanya di stesen MRT Zhongxiao Fuxing, 'daddy' akan mengajak kami SOGO yang mempunyai 16 tingkat untuk ber 'shopping'. ( Daddy juga yang disalahkan.. hehehe) Jangan tak percaya di sini ada SOGO 16 tingkat,hehehe. 

Sebagai anak seni, biar pun  'public art'  tidak termasuk dalam bidang saya, tetapi seni atau art memang sudah sebati dalam diri. Mata saya akan menjadi lebih sensitif terutamanya apabila terpandangkan benda-benda yang berkaitan seni. Dengan kata lain; 'i love art'. (cewah :D) 

Seperti yang sedia maklum, seni mural yang terbaru di stesen MRT Zhongxiao Fuxing merupakan pameran yang merupakan kerjasama antara Taipei Rapid Transit Corporation (TRTC), Cathay United Bank dan Museum of Contemporary Art (MOCA).

Apa yang cuba diketengahkan oleh artis ini adalah mengenai bandar di Taipei, Fantasy City dan Dream City. Terdapat unsur seni yang bersatu dalam penghasilan seni mural tersebut seperti lukisan, 'soft sculpture', '3D window' dan kesan pencahayaan yang menjadikan seni tersebut sungguh menakjubkan dan menarik minat kami. 


Fantasy City


Dream City ( Taipei 101 )


MRT dengan 3D window 











Ianya sebuah penghasilan seni yang berjaya apabila  'public art'  ini juga turut menarik minat kanak-kanak yang lalu lalang di sekitar stesen tersebut.  Secara tidak langsung, dengan adanya seni sebegini boleh menarik minat kanak-kanak untuk menceburi dan menghargai 'public art' bukan sekadar seni sebagai lukisan semata-mata tetapi seni sebagai salah satu media yang LUAR BIASA.  

Bagi stesen MRT Nangang pula,'public art' nya tidak kurang hebatnya. Dengan adanya karya dari illustrator Taiwan iaitu Jimmy Liao, Stesen Nangang yang dulunya sunyi sepi, jauh sedikit dari kota Taipei, sudah semakin dikenali ramai. Secara tidak langsung dapat menarik pelancong ke sana.


'Public art' yang dipamerkan di stesen tersebut adalah bersifat 'permanent'. Berbeza dengan mural di stesen MRT Zhongxiao Fuxing yang hanya dipamerkan untuk sementara dan lokasinya hanya di bahagian atas stesen. Seni mural di stesen MRT Nangang di pamerkan di bahagian luar kereta api, platform, pada kedua-dua belah eskelator dan di pintu masuk dan keluar.














Oklah. 
Kita jumpa di lain entry yang lebih menarik. =)







7 Responses


  1. wah..jeles..jeles..ahkak jeles!!!!


  2. Unknown Says:

    memang menarik..=)


  3. Unknown Says:

    yup. awesomeness! ;)


  4. Unknown Says:

    mari la ke mari. sini memang seronok!


  5. nasya naim Says:

    ::jelesssssssssssss..chomel art diorg..kreatif..:)..::